علت تکان خوردن نوزاد در خواب چیست

تکان خوردن نوزاد در خواب یک امر طبیعی است؟

نوزادان به صورت طبیعی 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را در خواب سپری می‌کنند که این مقدار پیوسته نیست و طول شبانه روز پراکنده است. هنگامی که نوزاد در خواب است، ممکن است متوجه تکان خوردن نوزاد خود شوید و این برایتان غیر عادی جلوه کند. اما در اصل این انقباضات و حرکات کاملا عادی بوده و به نوزاد کمکمی‌کند تا حرکات کنترل نشده ابتدایی خود را کنترل و هماهنگ کند. انقباضات در نوزادان دو نوع اند. نوع اول ناشی از انقباض ناگهانی عضلانی است که میوکلونوس مثبت نامیده می‌شود و نوع دوم از شل شدن عضله ناشی می‌شود که میوکلونوس منفی نامیده می‌شود.

علت انقباض در خواب چیست؟

دانشمندان معتقدند انقباضاتی که در طول خواب رخ می‌دهند، چیزی بیشتر از یک اسپاسم بی معنی آن هم مربوط به خواب یا رویا هستند. آن ها معتقدند تکان خوردن نوزاد در خواب با رشد حسی حرکتی او در ارتباط است و در واقع باعث فعال شدن مدار هایی در مغز در حال رشد نوزاد می‌شوند. تحقیقاتی که روی حیوانات صورت گرفته نشان می‌دهد که فعال شدن این مدار ها باعث یادگیری نوزاد درمورد اندام ها و توانایی های آن ها در انجام کار ها می‌شود. همچنین ممکن است بین تکان های نوزاد هنگام خواب و آن چیزی که نوزاد یاد می‌گیرد ارتباط وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است نوزادی که در خواب دچار انقباض ناحیه گردن می‌شود، زودتر از آنچه انتظارش را دارید بتواند سر و گردن خود را کنترل کند.

علت انقباض در خواب چیست

از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد چه می‌دانید؟ این بلاگ بسیار مهم را از دست ندهید.

چه زمانی انقباضات و تکان خوردن نوزاد در خواب نگران کننده است؟

به طور کلی انقباضات و تکان خوردن نوزاد در خواب عادی و طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در هر صورت نوزاد نیز مانند هر انسان دیگری نمی‌تواند در طول خواب خود بی حرکت بماند. لازم به ذکر است اگر انقباض و حرکت های نوزاد دقیقا پس از بیدار شدن او متوقف شوند، تکان خوردن های نوزاد ناشی از انقباضات میوکلونیک بی ضرر است.

 اما اگر کودک شما هنگام بیداری نیز دچار انقباضات می‌شود یا پس از بیدار شدن از خواب انقباضات از بین نمی‌روند و همچنان ادامه دارند لازم است هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است کودک شما دچار یک مشکل تشنجی باشد. اسپاسم های نوزادی بین 2 ماهگی تا یک سالگی شروع می‌شوند. همچنین تشنج های ارثی و خانوادگی از روز های اول پس از تولد آغاز شده و معمولا تا 6 الی 9 ماهگی از بین می‌روند. تشنج های ناشی از تب نیز با افزایش سریع دما در طول مدت بیماری رخ می‌دهند.

چه زمانی انقباضات و تکان خوردن نوزاد در خواب نگران کننده است

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : در یک ماهگی کودک چه اتفاقی می‌افتد؟

سخن پایانی

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین محترم را با دلایل و اهمیت پرداختن به موضوع تکان خوردن نوزاد در خواب آشنا کنیم. همانطور که مطالعه کردید تکان های ناگهانی نوزاد در خواب میتواند علل متفاوتی داشته باشد که بیشتر آنها مرتبط به رشد و تکامل سیستم های عصبی مرکزی و محیطی اوست. این موضوع به طور کلی امری طبیعی بوده و جایی برای نگرانی ندارد مگر اینکه این تکان خوردن ها و انقباضات عضلانی به صورت پیاپی اتفاق افتد و در زمان بیداری نوزاد نیز ادامه داشته باشد. در این صورت است که شما والدین عزیز باید حتما نوزاد دلبندتان را به مطب یک پزشک متخصص برده و با او در این باره مشورت کنید.

هیچ چیز به اندازه داشتن یک سرویس خواب راحت و نرم  نمی تواند باعث آرامش نوزاد عزیز شما در حین خواب شود. تشک و بالشتی که برای نوزاد انتخاب می کنید باید مناسب فرم سر و گردن او بوده و در عین حال از جنس الیاف کاملا طبیعی و ارگانیک باشد تا برای سلامتی او هیچگونه عوارضی نداشته باشد. به همین دلیل است که فروشگاه الا با به کار گیری تجربه‌ای حاصل از سالیان سال فعالیت در عرصه تولید و فروش سیسمونی نوزاد، با کیفیت ترین و اقتصادی ترین سرویس های خواب نوزاد را برای شما فراهم آورده تا سلامت خواب شما و فرزند عزیزتان را تضمین کند. شما والدین محترم می توانید با مراجعه به صفحه ست تخت نوزاد، نسبت به خرید سرویس خواب مناسب برای نوزاد خود اقدام فرمایید.

 

مطلب های تصادفی